Situatia fortei de munca in Romania si ce strategii implementeaza companiile pentru retentia angajatilor?

0
104
Forta de munca din Romania

Intreaga lume se lupta cu deficitul fortei de munca, in special a oamenilor calificati pentru posturile de management. Daca in constructii, solutia ar fi aducerea de lucratori din China sau Vietnam, in cazul companiilor care ofera servicii si produse, acest lucru este aproape imposibil.

In primul rand, dat fiind faptul ca Romania nu este o tara care se incadreaza in rigorile internationale cu privire la forta de munca. Altfel spus, cand oferi produse sau servicii nisate pe Romania, cu atat mai greu va fi sa aduci lucratori care nu sunt obisnuiti cu traditiile si cultura noastra.

Cea mai recenta stire stipuleaza ca peste 9.700.000 de romani lucreaza in strainatate, insa cifra reala poate fi mult mai mare. Nivelul de viata mai bun, salariul decent, carora se adauga si diversele sporuri, i-au facut pe romani sa emigreze in numar mare. La fel se intampla si cu elevii sau studentii romani, care opteaza pentru a urma cursuri la scoli de renume din strainatate, prin diverse burse, si care, evident, odata scolarizati si obisnuiti cu un anumit stil de viata renunta la revenirea in Romania.

In situatia data, angajatorilor le este tot mai greu sa gaseasca oameni pregatiti pentru job-urile disponibile sau persoane care sa isi doreasca cu adevarat sa invete, prin training-uri platite de companii.  Daca dupa interviu totusi aleg un candidat, mai mult de 2/3 din acestia pleaca dupa primul an. Altfel spus, dincolo de deficitul fortei de munca, majoritatea companiilor se lovesc de o alta problema – retentia angajatilor.

Multe intruniri internationale au ca scop cautarea celor mai bune idei si strategii de retentie a angajatilor, iar specialistii in marketing si resurse umane considera ca oferirea de cadouri corporate poate fi o alternativa.

Termenul de “corporate”, imprumutat din limba engleza („corporation”), pus langa “cadouri” semnifica daruri gandite si achizitionate in semn de apreciere, pentru a premia anumite eforturi pe urma carora compania a avut de castigat. In relatiile cu partenerii, cadourile corporate arata implicarea sa in anumite evenimente importante pentru comunitate, fie ele caritabile sau nu.

Un astfel de cadou business nu se adreseaza doar angajatilor, cat si familiilor lor. Pentru ca mai bine de 8 ore petrecem la job, angajatorii se gandesc sa ofere cadouri de Craciun sau de Paste si copiilor angajatilor, nu doar in semn de apreciere, cat si ca modalitatea de retentie si motivatie a acestora.

Adesea, firmele opteaza pentru cosuri cadouri de Craciun pentru angajati (ce cuprind produse promotionale sau cosuri cadou cu diverse produse), cat si pentru copii – aici sunt incluse vouchere de cumparaturi, tichete cadou sau bunuri destinate angajatilor care au copii minori in intretinere.

Un nou proiect de lege anuntat de Guvern doreste introducerea de zile libere pentru parinti nu doar de 1 Iunie, cat si in situatia in care copilul nu se simte bine sau sunt suspendate cursurile scolilor. Altfel spus, zilele libere pe care si le vor lua parintii cu aceste ocazii nu vor fi taiate din concediul anual si nici din salariu.

Deficitul anual de peste 45% al pietei muncii isi va vedea efectele abia peste 10 ani, sustin sindicatele. La temeiul acestei afirmatii sta ideea ca munca ocupa mai bine de jumatate din viata unei persoane, motiv pentru care multi renunta sa mai procreeze, iar si mai multi aleg sa emigreze in tari unde nivelul de trai este mult mai ridicat.

Situatia este cu atat mai grava, cu cat cel mai mare deficit din Romania apare in domeniul IT si medical. Multi informaticieni se angajeaza la multinationale, iar odata ce urca in ierarhie, le sunt oferite posturi mult mai bine platite in tari precum America, Anglia, Germania, Franta sau Tarile Scandinave. In cazul medicilor, spre exemplu, dupa terminarea rezidentiatului, multi opteaza sa emigreze in tari in care isi pot pune toata priceperea si indemanarea in slujba pacientului, ajutati de tehnologii inovative.

Revenind la ideea de oferi diverse cadouri pentru angajati si cadouri de Craciun, Mos Nicolae sau de Paste, acestea au ca scop  fidelizarea si motivarea angajatilor. Fie li se ofera cosuri cadou corporate continand vin, cafea, dulciuri de cea mai buna calitate, dar si o multime de produse traditionale romanesti, fie cosuri cadou de inspiratie internationala, pline cu bunatati renumite in toata lumea si licori fine.

In America, de exemplu, aceasta tehnica functioneaza, iar un studiu realizat de OPEN pentru American Express Semi-Annual Small Business Monitor spune ca in topul celor mai achizitionate cadouri corporate in America se numara felicitarile sau calendarele (49%), certificate sau gift card-uri pentru anumiti furnizori sau restaurante (26%), obiecte diverse ce contin logo-ul companiei (23%), un cos cu mancare sau fructe (18%), flori, plante si vin sau alta bautura alcoolica (10%).

Material realizat impreuna cu GiftIdea.ro – Cosuri Cadou Corporate

Comentează cu Facebook

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here