Cum să obții permisul de ședere ca membru de familie în România? 3 sfaturi utile

0
172

Permisul de ședere este un document oficial care atestă dreptul unei persoane de a locui și a lucra în România pentru o perioadă determinată sau indeterminată. Acesta este obligatoriu pentru toți străinii care doresc să se stabilească în România, indiferent dacă vin din țări membre ale Uniunii Europene sau din alte țări. Mai jos vei descoperi câteva sfaturi utile privind gestionarea procesului de obținere a unui astfel de permis în calitate de membru de familie al unui cetățean român.

1. Asigură-te că îndeplinești condițiile necesare

Primul pas esențial în obținerea permisului de ședere în România este verificarea condițiilor prevăzute de lege în acest sens și a îndeplinirii acestora. De exemplu, pe lângă faptul că trebuie să fii căsătorit/ă legal cu un cetățean român ori, dacă doar conviețuiești cu acesta, să fii necăsătorit/ă și să aveți împreună un copil, va mai trebui să dovedești că deții legal o locuință, că ai asigurare socială de sănătate și că nu suferi de boli ce ar putea în pericol sănătatea publică.

Lista completă a condițiilor pe care trebuie să le îndeplinești pentru a solicita permis de ședere pe teritoriul României o poți găsi pe site-ul Inspectoratul General pentru Imigrări. O altă variantă ar fi aceea de a apela la serviciile unei firme specializate în asigurarea de asistență în procesul de obținere a permisului de ședere în România pentru cetățenii străini.

2. Pregătește toate documentele din timp

Pentru obținerea permisului de ședere va trebui să depui personal o serie de documente la formaţiunile teritoriale ale Inspectoratului General pentru Imigrări din județul în care locuiești. Lista exactă a acestora poate varia în funcție de statutul tău, dacă ești sau nu căsătorit cu un cetățean român ori dacă între voi există o altă legătură de rudenie.

De exemplu, în cazul în care ești căsătorit cu un cetățean român, dosarul va trebui să includă o cerere, documentul de trecere a frontierei (original și copie), documentul de identitate al cetățeanului român, certificatul de căsătorie eliberat de autoritățile române (în cazul în care căsătoria s-a încheiat în străinătate, certificatul va fi transcris la Oficiile de Stare Civilă din România) și o declarație scrisă din care să rezulte că nu ai mai încheiat o altă căsătorie.

În plus, este necesară dovada deținerii legale a spațiului de locuit la adresa declarată pe teritoriul României, precum și dovada asigurării sociale de sănătate. Dosarul va mai trebui să includă și o adeverință medicală (poate fi obținută de la orice instituție sanitară publică sau privată) care să confirme că nu suferi de boli care pot pune în pericol sănătatea publică.

Pentru a dovedi deținerea legală a spațiului de locuit, poți prezenta oricare dintre următoarele documente: contract de vânzare-cumpărare, contract de închiriere, contract de comodat, hotărâre judecătorească, declarația scrisă de primire în spațiu a proprietarului, însoțită de actul de proprietate al acestuia, sau documentul eliberat de primărie care indică faptul că tu sau gazda sunteți înregistrați în Registrul Agricol, în cazul mediului rural.

Nu uita, de asemenea, să incluzi și dovada achitării taxei de 259 de lei, care reprezintă contravaloarea permisului de ședere.

Dacă nu ești căsătorit cu un cetățean român, dar conviețuiești cu acesta și aveți împreună un copil, lista documentelor necesare include, pe lângă cerere, documentul de trecere a frontierei, documentul de identitate al cetățeanului român, dovada asigurării sociale de sănătate, adeverința medicală, dovada deținerii legale a spațiului de locuit și dovada achitării taxei:

  • certificatul de naștere al copilului, cetățean român, rezultat în urma conviețuirii dintre tine și cetățeanul român;
  • declarația cetățeanului român din care să rezulte că conviețuiți;
  • documente din care să rezulte că ambii sunteți necăsătoriți.

3. Asigură-te că depui documentele în termenul prevăzut de lege

Respectarea termenului prevăzut de lege pentru depunerea documentelor este esențială în procesul de obținere a permisului de ședere. Pentru a evita situațiile neplăcute, precum respingerea cererii sau întârzierea procesului, este necesar să depui toate documentele necesare cu cel puțin 30 de zile înainte de expirarea dreptului de ședere acordat de viză.

Obținerea permisului de ședere ca membru de familie în România necesită o înțelegere clară a procesului, îndeplinirea anumitor condiții și pregătirea corespunzătoare a documentelor. Este vital să respecți termenele prevăzute de lege pentru a evita întârzierile și complicațiile. Sperăm că sfaturile de mai sus te vor ajuta să navighezi mai ușor acest proces.

Comentează cu Facebook

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here