Cum poți preveni infecțiile respiratorii în sezonul rece

0
143
Cum poți preveni infecțiile respiratorii în sezonul rece

În sezonul rece, are loc o explozie a cazurilor de infecții respiratorii. Virozele sunt mai frecvente în sezonul rece, deoarece temperaturile scăzute facilitează transmiterea virusurilor de la o persoană la alta. Infecțiile respiratorii sunt diverse, la fel și virusurile care le provoacă. Acestea se manifestă similar însă, prin tuse, durere în gât, febră, congestie nazală sau rinoree. Persoanele din grupele de risc – gravide, copii, persoane peste 65 de ani, persoane cu boli cronice și cu sistemul imun deprimat – sunt mai susceptibile la infecții și la complicații ale acestora. 

Din fericire, poți scădea riscul de a contacta o infecție respiratorii printr-o serie de măsuri. Dacă ești în căutarea unor sfaturi pentru prevenirea amigdalitei, răcelii comune, gripei, infecției cu SARS-CoV-2, bronșitei și altor infecții respiratorii, ai ajuns la locul potrivit. Iată ce trebuie să știi. 

Menține o alimentație sănătoasă

Alimentația este combustibilul de care organismul are nevoie pentru a funcționa corect. O nutriție echilibrată aduce nutrienții esențiali pentru un sistem imun puternic. În aceeași măsură, o dietă dezechilibrată este asociată cu deficiențe nutriționale și afectarea apărării imune. Astfel, este important să păstrezi o alimentație variată, care să includă alimente din toate grupele alimentare. Mănâncă o varietate de fructe și legume proaspete și intens colorate, de leguminoase boabe, cereale integrale, carne slabă și pește, lactate, nucifere, semințe și uleiuri extravirgine. 

De asemenea, pentru a întreține microflora intestinală implicată în imunitate, este important să consumăm alimente fermentate, bogate în probiotice –chefir, iaurt, sana, murături, bragă. Alimentele bogate în fibre (legume, fructe, cereale) sunt hrană pentru bacteriile bune din intestin. Evită alimentele intens procesate industrial, care distrug flora intestinală.  

Hidratează-te 

Apa este absolut necesară pentru buna funcționare a organismului. Deoarece sistemul imun este dependent de nutrienții din alimentație, acesta are nevoie și de o bună circulație sangvină pentru o distribuire optimă a nutrienților în corp. Hidratarea optimă favorizează o bună circulație sangvină, dar și eliminarea toxinelor și substanțelor nedorite din organism. Bea 6-8 pahare de apă zilnic. 

Evită stresul

Stresul eliberează cantități mari de cortizon, hormon care suprimă activitatea sistemului imun. Astfel, este important să luăm măsuri de combatere și prevenire a stresului, astfel:

  • Evitarea suprasolicitării profesionale.
  • Mai mult timp cu cei dragi
  • Mai mult timp pentru propria persoană, hobby-uri și îngrijire personală
  • Mai multă mișcare
  • Calitate bună a somnului
  • Tehnici de relaxare (yoga, meditație, tehnici de respirație)
  • Ședințe la psiholog

Fă mișcare

Mișcarea îmbunătățește circulația sangvină, favorizând distribuirea optimă a nutrienților în țesuturi. Sportul îmbunătățește activitatea anticorpilor, scade inflamația din organism și ajută la reducerea stresului. Totuși, pentru o imunitate puternică trebuie evitate activitățile sportive intense de scurtă durată. În schimb, se recomandă activitatea fizică ușoară-moderată și prelungită. 

Vaccinează-te

Vaccinul este cea mai bună metodă de prevenire a unor infecții periculoase. Vaccinarea stimulează organismul să producă anticorpi împotriva anumitor virusuri, astfel încât la contactul cu acestea să nu aibă loc îmbolnăvirea sau să nu producă o formă severă de boală. În ceea ce privește infecțiile respiratorii, este disponibil vaccinul antigripal, care se efectuează anual, precum și vaccinul împotriva noului coronavirus. Persoanele din grupele de risc trebuie să acorde importanță acestei metode de prevenție. 

Respectă măsurile de igienă

Pentru a evita contactarea unor agenți patogeni, este important să:

  • Te speli pe mâini regulat, înainte de fiecare masă și după atingerea obiectelor din locuri publice. 
  • Evitarea atingerii feței, gurii, nasului sau ochilor cu mâinile neigienizate în prealabil.
  • Evitarea contactului cu persoane ce prezintă simptomatologie sugestivă pentru infecții respiratorii.
  • Evitarea locurilor aglomerate.
  • Purtarea măștii în spații închise în condiții pandemice.

Dormi suficient

Odihnește-te în fiecare noapte timp de 7-8 ore și asigură-te că ai o igienă bună a somnului. Acest lucru înseamnă că somnul este unul odihnitor și că nu există treziri frecvente pe durata nopții. Ai grijă ca temperatura în cameră să fie optimă (18-20 grade Celsius), salteaua și perna să fie confortabile, să nu existe lumini supărătoare în cameră și nici zgomote. Un difuzor de aromaterapie te poate ajuta. Un somn odihnitor ajută la reducerea stresului. 

Ia în considerare suplimentele alimentare 

Uneori, suplimentele alimentare sunt necesare pentru întărirea imunității, cum ar fi cele cu vitamina D, C, A, zincul, seleniul, fierul, folatul. Cu toate acestea, este important de știut că o alimentație echilibrată este suficientă pentru o bună nutriție. Suplimentele alimentare nu înlocuiesc o dietă corectă. De asemenea, acestea sunt uneori contraindicate, motiv pentru care trebuie să consulți medicul înainte de a lua un supliment. 

Așadar, ai grijă de stilul de viață și astfel vei putea preveni infecțiile respiratorii din sezonul rece. La apariția unor simptome de infecții respiratorii, adresează-te medicului.

Comentează cu Facebook

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here